Amazing recitation of the Qur'an by a young child!

MashaAllah!! SubhanAllah...ini yg dikatakan kurniaan dr Nya. 
Budak kecik nih baca kalah org tua..meremang bulu roma mendengar...Jeles nye kat budak nih..hehehehehe.... 
Mungkin kita baca tak seperfek budak nih..tapi kenapa yek.....kenapa kita selalu tinggalkan Quran nih..hmmm...kenapa yek?..ce kita cuba tanya soklan nih kat diri sendiri...

Quran bukanlah bnda yg kita boleh tggalkan dalam kehidupan seharian.Sbb dalam Quran nih macam2 kita boleh jumpa...seriously..kalo tak percaya try baca n try faham ayat2 dr Allah dalam Quran yg very precious nih..Quran adalah satu guider yg Allah bg direct free pada kita...masalah , stress , jiwa tak tenang ,semuanya bole di"solve"kan jika kita btoi2 jadikan Al Quran nih sbg rujukan.Jadik kenapa kita nak tggalkan dia keseorangan habis berdebu ato jadik hanya sekadar hiasan atas almari?Aduuuhh...rugikan idop?..bak kata kawan2 saya ; "Rugi separoh hidup ko"..hmm..btoi tuh..Perumpaan yg kita bole buat ttg tak baca Quran nih adalah sama macam bila kita nak buat exam ,tapi tak baca buku...n last skali kita akan dapat pointer tak bagos...ato lebih teruk lg..kita fail!

Nauzubillah.....
Nak ke kita dapat pointer tak bes ato lebih trok lg FAIL depan Allah nnt? Kalo Allah tanya kita ngape tak refer buku panduan yg Dia kasik kalo de prob n etc? Nak jawab ape? Malas?....cam tak kene jek...tak ade masa?..lg lah tak kene...nampak sgt nak menipunye....sbb kalo buat bnda lagha cam tgk movie tuh..ade plak masa..hmm...ape yek....jawapan yg sesuai? macam takdek kan?

Jadik Brothers n Sisters...jgn skali2 kita tggalkan Quran nih...sayang...sgt2 sayang...sementara kita masih ada peluang..discover lah Quran nih sebaik baiknya..baca n try fahami ia..

Sebab tuh saya rasa sgt2 jeles ngan bebudak yg serupa macam dalam video kat atas nih...dah la baca sedap,pastuh ade sesetengah tuh bole hafal maksod ayat2 Quran...huhu..jeles2...sbb saya dah 23 tahun..baru dapat discover n baru tahu btoi2 keindahan Al-Quran..baru tahu nikmat dan indahnya bila ayat2Nya di fahami...nikmat...mmg nikmat, sbb kadang2 terasa seakan2 Dia berkata-kata pada diri kita directly...seakan akan nasihat itu diberikan khas pada kita..MashaAllah..SubhanAllah..indah saudara ku..btoi2 indah..
 
 Jadik disebabkan keindahan dan kenikmatan itulah...walaupun saya agak "kelewatan" sikit ttg hal nih...tapi takpa..saya takkan putus asa,korg jugak begitu! never!..sbb....Allah dah btau kita dalam firmannya dalam surah Ali Imran ayat 139 yg bermaksud;

" Janganlah kamu bersikap lemah ,dan janganlah pula kamu bersedih hati,padahal kamulah org2 yg paling tinggi derajatnya, jika kamu org2 yg beriman"

dan jugak...dalam surah Ad-Dhuha ayat ke 4,yg bermaksud:

" dan sesungguhnya akhir itu lebih baik bagimu dr permulaan"

maknanya...walopon dah tua..dah terlambat kononnya..jgn putus asa!..jgn sekali2 putus asa dr rahmat Allah...try sehabis baik,saudara2 ku..seterok atau sedebu mana pon kita pernah tinggalkan Al-Quran dulu.....jgn rasa down...sbb pengakhiran kita yg penting bukannya di mana kita bermula...jadik,cuba sehabis baik,jom!
Suka dengar pesanan daripada Saidina Umar Al-Khattab r.a yg lebih kurang begini maksodnya: " Dimana dan bagaimana berakhir nya diri kita adalah lebih penting berbanding dengan permulaan kita"

Jadik...kenelah usaha untuk dapat pengakhiran yg baik!
Start dengan membaca dan faham Quran..sgt penting n tak bole tinggal!

Sebabnya adalah bila kita fikirkan secara logik, machine pon kalo kita tak start baca dia punya manual dlo, ssh jugak nak bg dia function ngan betol..so...samalah jugak ngan kehidupan kita nih - yg mmg dah tersedia dgn manual dia yg tersendiri...hidup nih akan jadik sangat susah n mugkin jadik sangat salah jika tak btoi2 faham dan amalkan  panduan2 yg Allah dah berikan dalam 'manual Book' kita nih.
Sooo...jom berusaha! caiyok2! start to recite , learn n practise our life according to our precious Al- QURAN!

Kommentare