Posts

Es werden Posts vom August, 2013 angezeigt.

ku nampak mereka berlari

Bild
Jiwa ku tak keruan.. Resah , gelisah..
Ku nampak mereka berlari.. Ku ingin juga sertai... Tapi banyak persoalan hinggap di diri.. Adakah larian ku mengiringi Atau bakal ditinggal penat dan lelah sendiri
Ku nampak mereka berlari.. mengorak langkah tanpa menoleh lagi.. Terbit persoalan diri.. mengapa engkau takut mencuba ya diri?
Mengapa takut jika Allah ada di sisi.. Kepenatan itu pasti akan bertaut pada diri mu nanti Kerna itu sunnatulah yng Dia janji.. Jadi sekali lagi.. Buat nak takut lagi?
Ku nampak mereka berlari,  ada yang memalingkan ke arah diri ini serya berkata,  mari ukhti, ku pimpin tangan mu pergi Gapai tangan ku ini ya ukhti..mari?
Ku nampak mereka berlari,  Ku capai tangan yang menanti, walaupun kutahu payah menanti,  akan ku cuba dan cuba lagi.. sampai aku mampu betul² berlari..
Ku nampak mereka berlari,  ku katakan pada mereka,  Ya ukhti wa akhi,  ana akan pastikan diri ini brusaha untuk capai larian yang sama,  Ana akan menyusul,akan menyusul Mungkin lambat sedikit,  …

sebuah cerita ttg si udin makcik leymah

Bild
Hari hari mak leymah bagi kucingya. Bukan setakat hari ini aje.
Dah 6 tahu mak leymah komited dengan tugasanya nih. Membela kucingnya si udin, bukan mudah. Nak bagi makan, basuh berak, kalau zaman si udin masih kecil mak lemahlah yang akan angkut si udin punya tempat danjuga hasil buangan air. Tapi bila dah besar sikit, mak lemah train si udin untuk buang air di bilik air..
alhamdulillah. menjadi plannya. Si udin skang tak perlu di hambat lagi. Kalau nak buang air kecil mahupun besar, ia akan berlari lari sendiri ke bilik air.  Pergh dah macam manusia lah pulak.
Ok. Kat sini bukan saya nak ceritakan ttg mak leymah mahupun si udin yang gemok lagi sekor kucing ynag comel.
Tapi nak kita tadabburi(think & refleks)  mak leymah punya sifat yang komited dalam nak membentuk diri kucingnya. Penuh dengan mujahadah(kesungguhan) dan kerajinan.
Maka hasilnya, subhanAllahkan.
Jadi as apa yang anda tgh predict dalam kepala otak masing², saya mmg tgh nak mnyeru anda untuk tingkatkan mujahadah.
Hehe cliche …

Obses Allah vs Obses ramadhan

Ramadhan itu satu rahmat daripada Allah berikan terutama pada hambaNya yang beriman agi bertaqwa.

Kita bersemangat melaluinya, 
mengaut dr segala segi pahala sebanya dan semampu yang mungkin.

Kita obses dengan ramadhan, pelbagai uvaha kita lakukan nak² mendapatkan pahala yang vangat berganda banyakkannya untuk memnuhi kantung pahal kita yang sememnagnya sudah mengering selama 11 bulan sebelumnya.

Anda berpuasa, anda menyeru orang melakuakan kebaikan, anda menjadi semakin baik. Ibadah naik bukan lagi secara kadar lansung tapi 'exponential' . subhanAllah! sungguh inilah semangat yang seharusnya ada tatkala melalui bulan pesta ibadah ini.

Kita menangis mohon diampunkan dosa yang lalu. Kita menangia menagih maghfirah dr Allah, kasihNya dan belasNya. subhanAllah, pasti gentar jiwa musuh ivlam melihatkan ummat islam tatkala di dalam bulan yang mulia ini..

Tapi...di malam 29 ramadhan...tatkalapengakhiran ramadhan múla menammpakkan dirinya dan mula mempamerkan kedatangan bulan kemenangan ia…