Posts

Es werden Posts vom Juni, 2014 angezeigt.

Selagimana tiada cop G.I.L.A

Dari tadi Aina pandang aje BFFnye aisyah, ke sana kemari, ke sini kesitu.

Sekejap kat tikar sejadah, sekejap baca quran,

sekejap check tepon, sekejap dia mop lantai , sekajap dia buat itu dan ini.

Aina yang melihat sahaja dah terasa penat.

Infact begitulah hidup rakannya itu aisyah. Setiap hari. Ada sahaja perkara yang dibuatnya. Nak kata lekat kat rumah tuh, memang payahlah. Kalau lekat tuh, memang boleh dikatakn setahun dua tiga kali gamaknye kot.

Hairan aina. Aina tahu Aisyah sering mewar-warkan kerja² dakwah dan tarbiah katanya. Pernah juga diajaknya oleh Aisyah masuk ke bulatan gembira, tapi ntah...belum terbuka kati kot. Baik nafsi² aje lagi senang.

Cuma satu perkara yang aina perasan, walaupun se'hectic' itu hidupnya, sepenat mana pon keadaannya, aisyah tak pernah mengeluh walaupun sekali.

Aisyah malah boleh tersenyum. Dengan senyuman yang lebar dan manis pulak tuh!

Malah dia akan menangis hiba pabila perkara seharian yang menjadi kegemarannya tak dapat dilksanakan. Ata…

Daie di comfort zone mu

Seusai membaca blog seorang dai'e yang saya cukup hormati tapi belum pernah mengenali dirinya secara dekat iaitu kak Muharikah, saya terpana dengan ayat nya.

Setelah memasuki era keterbukaan ini, jemaahku banyak menyusun agenda-agenda dakwahnya. Banyak relung dakwah yang harus diterokai. Tahun ini sahaja dekat 10 jawatan di offer kepadaku. 3 telah aku tolak dengan berat hatinya untuk aku benar-benar fokus akan apa yang mampu aku laksanakan. Apabila jumlah like di FBku semakin meningkat dengan post2 yang viral, begitu ramai menyangka aku amat pakar dalam bidang media. Maka bertimbun timbun jawatan media yang aku ditawarkan, sedangkan minat dan bakat sebenarku di wacana berbeza. 

dan 

Quran tak sempat baca. Tahajud tak larat bangun. Buku-buku tarbiah langsung tak sempat sentuh.
Adakah ini model kader dakwah yang kita mahu lahirkan? Tentunya tidak.

Entahhati ini benar terusik dengan ayat² nya.

Bukan kerana kagum dengan hasil kerjanya atau ingin mengclaimnya dengan apa².

Cuma terus…

Qudwah dai‘e tidak melatah

Sebagai du’at yg melaung laungkan semangat membawa janji Ilahi, kita sentiasa menjadi atau terperosok dalam perhatian masyarakat.
Tidak kiralah samada komuniti itu kecil atau besar, kita akan jadi tunggak utama perhatian masyarakat. 
Pantang kita berbuat silap ataupun terlari qudwah sedikit, pasti kita akan menjadi topik perbualan hangat dikalangan masyarakat..
Mungkin kerana sinonimnya pembawa dakwah dan kebaikan , sedikit kejelekan akan membawa padah kepada imej pendakwah dan apa yang di dakwahinya juga. Pfft..kalau budak usrah tuh, aku dah tahu sgt dah perangai diorang, cakap jek lebat, hah..bila mai tang kena tolong menolong, berlapang dada, habuk pon tarak!
Sentap. Tak pasal² usrah yang kena tempias..kasihan..
Atau sentap kali kedua : ‘ diorang nih, tahulah sebok berprogram sana sini..tapi takkan manner dalam perbualan telefon tu takde..tup² habes jek perbualan terus letak..salam ke ape takde..ape diorag igt diorang je ke yg sebok dalam dunia nih.. Luah seorang rakan..terhadap akhl…