Posts

Es werden Posts vom März, 2013 angezeigt.

siapakah kamu..??

nama yang benar² asing..

aku tidak pernah mengenali dia..tak pernah kedengaran namanya ditelinga ini..al akh iman syafiq..

tapi si almarhum hamba Allah ini buatkan aku terpana..

Terpana dengan amalnya dalam dakwah dan tarbiyyah..

sungguh aku kagum dengan dirinya..bukan..dengan amal dan ikhlasnya dia pada Allah..

subhanAllah..hebat..beberapa kali getus hati ini..

Jazakallah ya akhi...jazakallahu khair..alhamdulillah ya Allah..

Kau tak perlu berbicara lagi..kerana saat ini, Allah akan membenarkan amal² mu berbicara yang akan berbicara menceritakan kisahmu  buat warga dunia..

Kesah hebat kesungguhanmu menyampaikan al haq....

Jazakallahu khair sekali lagi dan alhamdulillah..untuk kesekian kalinya..

moga diri ini juga thabat di jalan ini dan syahid juga di jalan ini..

sempit..

sempit..terasa makin menyempit..

hiba...terasa makin hiba..

kocak terasa makin berkocak..

genang..terasa makin bergencang..

getar..rasa makin bergetar..

semuanya kerana mengenangkan..
Hadiah terbaik apakah diri ini nak persembahkan pada Allah..
Khilaf yang silih berganti..

kecil..semakin kecil diri..

tapi percayalah saudara..sesesak mana pon kita..
secuak mana pon kita..usahalah..
usaha sampai Allah redha..

usaha sampai ke syurga..
kalau jatuh..kita bukan takda kaki..bangun balik..
Kalau kaki patah, minta kawan tolong papahkan..

kerna..Allah kata Dia dekat, Die Mendengar, Dia Maha Mengampuni..und..und..und..
Jadi menangislah..dan kemudian..senyum lah..

Maka bersabarlah kamu, sesungguhnya janji Allah itu benar, dan mohonlah ampun untuk dosamu dan bertasbihlah seraya memuji Tuhanmu pada waktu pagi dan petang 
- al ghafir : 55 -

seKetuk Jiwa !

"harapkan pagar, pagar makan padi"
Ayuh, mujahadah lagi..
Jangan kalah lagi,
masih ada  ruang lagi..
selagi mata terbuka lagi :)

aku engineer, so what?

Bild
Orang selalu katakan dunia engineering nih bagaikan satu dunia 'keduniaan'...(hurmm..yeke??)
Haha..tak caya? Pergilah ke mana² kilang ataupun mana² site..anda tanyakan kat sana apa profit kilang tuh sepanjang tahun, apa yang diorang lakukan untuk dapatkan profit, apa problms, apa prospek kerj bla..bla .bla..Memang amazingly amazing...Sebuah kilang yang boleh mengexport ke luar negara...pendapatannya sebuln boleh mencecah 2 JUTA Euro, SEBULAN! (ini saya cakap..dari kacamata Process Engineer).. Pergghh!!
Cuma bila dikaitkan dengan dunia..orang selalu katakan menjadi seorang engineer adalah sangat melalaikan, ruhiyah tuh macam kurang..Dahlah interaction ngan manusia sikit.....tambah pulak keadaan zaman sekarang yang penuh dengan robot bagai....Memang mostly orang sangka...kerja Engineer nih menakutkan...menakutkan sbb akan buat kita jauh dari Alah..penat pulak tuh ..nnt nak buat qiam pon nanti mesti dah tak larat..dhuha lagilah.kerja start pkol 800 balik pkol 2100..Jangan kata dhuh…

Dimana bumi itu dipijak..di situ rahmat&redha Allah dijunjung!

Bild
".....maka bertebaranlah kamu di muka bumi (untuk menjalankan urusan masing-masing), dan carilah apa yang kamu hajati dari limpah kurnia Allah, serta ingatlah akan Allah banyak-banyak (dalam segala keadaan), supaya kamu berjaya (di dunia dan di Akhirat)." [Surah al-Jumu'ah : 10]

Pergghh..

sentap hati humaira bila terselak ayat quran dari surah yang ke 62 nih.

Allah bagaikan memujuk jiwanya dan menjawab segala segala persoalan yang bermain di mindanya semalam. 
"Betul kepilihan yaang aku buat nih?" tanya humaira berkali-kali pada diri
Jauh dari keluarga, dari rakan² specially usrah mates sendiri..

Ada bisikan suara sumbang yang mengatakan humaira nih terlampau berani mencuba.Mencuba sesuatu yang mencabar kononnya..kata mereka..ada juga yang mencebik..tak padan ngan tudung labuh kata mereka. Ada yang menasihati jangan turutkan sgt kata hati..dunia..kata mereka..

Tapi..

setelah terpandang ayat ke sepuluh surah aljumuah nih..humaira bagaikan mendapat satu semangat baru.. 

A…