Dimana bumi itu dipijak..di situ rahmat&redha Allah dijunjung!


".....maka bertebaranlah kamu di muka bumi (untuk menjalankan urusan masing-masing), dan carilah apa yang kamu hajati dari limpah kurnia Allah, serta ingatlah akan Allah banyak-banyak (dalam segala keadaan), supaya kamu berjaya (di dunia dan di Akhirat)." [Surah al-Jumu'ah : 10]

Pergghh..

sentap hati humaira bila terselak ayat quran dari surah yang ke 62 nih.

Allah bagaikan memujuk jiwanya dan menjawab segala segala persoalan yang bermain di mindanya semalam. 
"Betul kepilihan yaang aku buat nih?" tanya humaira berkali-kali pada diri
Jauh dari keluarga, dari rakan² specially usrah mates sendiri..

Ada bisikan suara sumbang yang mengatakan humaira nih terlampau berani mencuba.Mencuba sesuatu yang mencabar kononnya..kata mereka..ada juga yang mencebik..tak padan ngan tudung labuh kata mereka. Ada yang menasihati jangan turutkan sgt kata hati..dunia..kata mereka..

Tapi..

setelah terpandang ayat ke sepuluh surah aljumuah nih..humaira bagaikan mendapat satu semangat baru.. 

Allah menempatkan kita di sesuatu tempat, bukanlah secara KEBETULAN ataupun main². Tapi ada agendaNya di sana.

Allah memberikan kita apa yang kita hajati dengan berikan kita juga peluang untuk lebih dekat padaNya. Jika tidak, Dia takkan benarkan perkara itu berlaku. Bekerja di mana, belajar di mana, melancong dimana,  itu Allah dah tetapkan melalui qada' dan qadarNya..

Cuma kita ini yang sepattnya memilih samaada untuk mensyukuri perkara yang Allah dah tetapkan itu ataupun tidak.

Ini bukan lagi persoalan..kita memenuhi kehendakhati orang atau diri sendiri. Ini persoalan kita dengan Dia. Dia dah penuhi hajat dengan segala kebaikan kegembiraan. Maka bersyukurah. Jangan jadi seperti orang² 'lupakan kulitnya'. 

Sebelum dapat kita nangs² mohon di kabulkan permintaaan.  Tapi setelah dikabulkan ,  kita bagaikan buta. Buta dengan nikmat yang actually Allah suruh kita 'manipulate' untuk lebih dekat dengan Dia. Tapi kita..kebanyakkannya.. lupa.. atau buat buat lupa..

Walhal..bila dapat nikmat tuh..Qiam kene mantapkan..Quran kena berhelai helai kita tadabburi dan habeskan..Infaq dan sedekah  makin di naikkan valuenya..

Mana tujuan asal kita? Mana janji kita?
Jangan seperti Firaun, kaum Ad, Kaum Nuh, Bani israel...
Mereka ditinggikan darjat ..dilimpahi kurniaNya.. tapi semua itu dah butakan mereka..dalam sedar atau tidak..merek ingkar..mereka menolak untuk ingat padaNya..

Sedangkan bersyukur tuh sendiri bukanlah susah..Cuma kalau HATI itu di selaputi penuh dengan KEJAHILAN , EGO & PENYAKIT² HATI..yang mnghitamkan jiwa..Allah

Jadi para duat sekalian..dimana anda berada..BERSYUKURLAH dalam apa cara sekalipun..
BERSYUKURLAH dengan mengajak diri kearah kebaikkan dan tebarkanlah kebaikkan itu pada setiap jiwa yangberadadi luar sana, agar mereka nampak akan bukti datangnya risalahNya dan ebenaran risalahNya itu.

Tanpa rasa syukur..mana mungkin dakwah itu akan berjalan..Tanpa rasa syukur juga..kita akan ketinggalan..baik dalam mengejar kesenangan dunia ataupun akhirat sana.

Bertebarlah, bersyukurlah dan sampaikan ingatan kepadaNya melalui kesyukuran kita kepada manusia seluruh alam.  Jika Daulah Islam di hati tidak tertegak.. Mana mungkin daulah islam dimuka bumi ini akan mampu.

Dimana bumi di pijak, di situ rahmat & redha Allah di junjung.

"alhamdulillah..love you..Allah" bisik humaira sambil tersenyum sendirian.

allahualam.

Kommentare

Kommentar veröffentlichen