Posts

Es werden Posts vom 2011 angezeigt.

Tak cukup hebat, mungkin?

Bild
"Dia bagus, tapi dia still tak cukup hebat" Berdesing telinga. Rasa tertampar-tampar. Astaghfirullah hal azim. Hampir aku jatuh dalam lubuk 'budget hebat' sendiri bila ego aku dicabar begitu sekali. SubhanAllah. Terase amat lemah and malu sangat sebab iman mungkin masih sangat lemah lagi..huhuhuhu...(point that i don't want to admit but have to)...Yang nak ego buat apa? Eish2 ..astaghfirullah..Tapi bukan itu pointnya disini..
Pointnya adalah kat sini adalah...yang kita boleh ambik iktibar (selain jangan follow sifat ujub ,takbur ,syok sendiri, budget bagus dan etc)...adalah..apakah kita boleh kata kita Muslim yang sebenarnya..or in other word..a great muslim  a.k.a  a great SERVANT to ALLAH?(Mesti ada yang rasa pelik kenapa dalam banyak2 point yang nak di sentuh..saya ambil point ini pula ye)
Macam mana kalo nanti ade orang kata..you maybe are a good muslim, but you are not that great.... Gulp. Sentap kot kalo ade orang kata gitu.. Habes tuh yang aku tunggang tebali…

Ini kisah si BENGKARONG

Bild
Si bengkarong suka hidupnya dahulu. Sangat seronok katanya...Penuh warna-warni...penuh gelak tawa tak hengat dunia dan menangis hiba...ada kala sgt cerah  dan cantik, dan ada kala x best sampai mendung kelam tak nampak cahaya. Tapi kata si bengkarong dia selesa begitu. Selesa pada kata sebenarnya..pada hati..tidak pun..sebabnya si bengkarung rasa kadang2 ada satu yang tak kena..semacam tak cukup..warna2 hidup si bengkarung..walaupun sangat2 berwarna warni...bengkarong tetap rasa macam ade kurang satu element..tapi apa dia? Fikir si bengkarong dan terus pikir..
Sampailah satu hari..si bengkarong terserempak dengan satu kumpulan bengkarung2 yang lain..seronok nampak gayanya mereka nih..sama macam si bengkarung..cuma keseronokkan mereka ada sedikit lain caranya...eh bukan sedikit...tapi banyak jugaklah bezanya..walaupun berbeza..mereka nampak sangat bahagia.."menarik nih"..bisik si bengkarong...Jadi si bengkarung pun ambil keputusan untuk korek berkenaan dengan resepi kebahagiaa…

Karat oh Karat..kenapa tanak hilang?

Bild
Karat Jahiliyyah. hmmm...berbicara tetangnya kadang-kadang menjadikkan diri sendiri rasa tak mampu nak mengangkat kepala lagi. Masih terlampau banyak berbaki dalam diri ini. SubhanAllah. I wish i have that 'pencuci' yang lebih power lagi daripada CLOROX untuk cuci karat2 jahiliyyah dalam diri ini. Bukan tanak salahkan nafsu atau tanak salahkan syaitan dan iblis durjana yang tak henti henti membisikkan kata-kata 'semangat' untuk membaja karat-karat ini, tapi pikirkanlah sendiri dahulu, apa yang kita buat sebenarnya bagi nak mencuci karat-karat ini? Sudah cukup kuatkah atau sekadar hangat-hangat tahi ayam aje?

Astagfirullah.......Jika kita tengok diri kita dari sudut ibadah, cukuplah takat kita comparekan dengaan kawan kita yang agak 'alim' sikit berbanding kita, agaknya, mampu ke kita buat apa yang dia buat... Jika tak mampu, there's some change that we have to do for ourselves. 
Tapi kadang-kadang karat-karat nih jadi sangat-sangat degil untuk di hilangkan at…

What if..tomorrow never comes?

Bild
SURAH AL INSYIQAQ (TERBELAH) WITH  MALAY TRANSLATION
SURAH AL INSYIQAQ (THE SUNDERING) WITH ENGLISH TRANSLATION
Speechless. I don't even know what to say anymore after hearing this surah (chapter 84 in Al-Quran).  What if tomorrow is the time for the sky to split asunder?  Have we even prepared for that?  Just by imagining which one of my hand that will receive the BOOK... make me sooo uncomfortable like hell!  SubhanAllah..would i receive it on my right hand ? and not from behind me...?  would i run back to my family with happiness? or would i just swear to myself for not doing the best i could to get his Blessings in this world? or..would i be able to meet my LORD..? (fuh..this one really is..don't know what to say) Which soul that doesn't even have any feelings to meet HIM?  Of course we all do! But...ask yourself again...is the EFFORT enough?
SubhanAllah...SubhanAllah...we don't even know what's gonna happen in the future.. So my dear friends or should i say brothers and sist…

I wanna be a Thinker... ;)

Bild
..I'm trying my best to constantly be a thinker..
BERFIKIR. satu perkara yang ku kira, kita sebagai manusia gemar dan selalu melakukannya, secara lansung ataupun tidak, TAPI sayang ,  selalu kurang kena tempatnya.. selalu lari agendanya..
kesenangan dunia, kesedapan hidup mewah didunia, kejayaan dalam mengejar dan mencapai cita-cita, hebatnya kelulusan peperiksaan, gahnya posisi di tempat kerja dan kemewahan gaji drnya, merupakan antara perkara yang sering bermain di fikiran kita, yang akan selalu berputar di benak fikiran selagi mana belum kita capainya,  bukan salah untuk memikirkan ini, tetapi biar ada hadnya..
kerna... jika terlalu lama, terlalu banyak perkara yang sebegini kita fikirkan, ianya hanya menumpulkan sang akal yang sepatutnya digunakan,  untuk memahami ayat-ayat dalam SURAT-SURAT CINTANYA dan secara pasti akan membuat kita sering terlengah dengan kehidupan dunia, 
Kita bukan hamba pada nafsu dunia,  tetapi kita hanya hamba kerdil comel pada Allah Yang Esa, kejayaan di dunia bukan penent…

What Am I doing...

Bild
What am I doing...

Since I know that I have to put more effort

To strive for Allah's blessing..


What am I doing...

Since i know that studying 

is not a reason for me for not obeying Allah's order...


What am I doing...

When I know the content of the Quran and the Sunnah

and have to spread it at least one word..


What am I doing..

Since I know that i can turn to Allah

whenever i feel lonely and homesick..


What am I doing...

Since I know that Allah has given me so much Blessings

and  yet I'm still be less thankful to Him..


What am I doing...What am I doing..

or...should i say...What are we doing...

Whenever you and me already knew..

That the FINAL DESTINATION is definitely going to come 

and we still yet..do not prepare that much..to meet Him on that 'special' day..

Astaghfirullah ( Forgive me , ya Allah)
-Nadiah-
*Allah = our the One and Only God

Aku, Cinta dan Dia..bagaimana akhirnya?

Bild
SubhanAllah..SubhanAllah... Tersenyum-senyum aku seorang diri melihat telatah pasangan bahagia yang baru berkahwin dalam video kat atas nih. Indah aje nampaknye kan..sejuk mata memandang bila tengok aksi halal dari kedua duanya..InsyaAllah dan di harapkan sangat2 moga-moga mereka itu berkahwin atas dasar mencari keredhaan Allah..
Waaahh...bercinta..berkahwin kerana Allah...bunyinya mudah...tapi 'action'nya tak semudah bagai dikata..memandangkan diri ini pun belum berkahwin adalah agak berat sebelah jika perkara yang akan diutarakan dengan pendapat sendiri, jadi saya mengambil keputusan untuk menanyakan kepada beberapa orang perihal perkahwinan..Mendengarnya aja meremang bulu roma..'banyak jugak cabaran ye dalam berumah tangga', bisik hati kecik nih...mampu ke aku kalau dah tiba masanya nanti?
Tapi apapun halnya ataupun betapa susahnya menempuh sesuatu cabaran..kita sentiasa ingatkan diri...tak kira macam mana sekalipun perjalanan dalam hidup ini..pasti ada susahnya..pasti…

Jom2 improve makhraj jom!

Bild
Makhraj al Haq 2 : Throat

Infak,bunyinya mudah, tapi..sudah tertunaikah ia?

Bild
1st day puasa   - Spaghetti, cucur manis, keropok ikan
2nd day puasa  - Spaghetti lagi, buah melaka, keropok ikan
3rd day puasa   - Nasi berlauk ayam, kueh akok, agar2 pandan, keropok ikan


SubhanAllah walhamdulillah..ini merupakan antara list makanan sepanjang bulan puasa yang saya dan rakan-rakan di Osna sudah menjamu selama tiga hari ini..Bunyinya mungkin simple sahaja juadahnya, tapi bagi saya ia merupakan bahan pengubat rindu buat makanan-makanan yang sangat-sangat dirindui di Malaysia..


Bercakap mengenai makanan..sering dan sentiasa sahaja ianya akan men'trigger'kan otak si heavy thinker ini mengenai orang-orang yang tak mampu memiliki juadah seperti ini..Pernah saya tanyakan pada seorang saudara ini berkenaan apa juadah yang dijamu oleh saudara-saudara kita di GAZA..katanya.."mungkin minum sup kosong aje kot"..Pap..seakan-akan 'tertampar' muka sendiri buat seketika..sup kosong di bulan Ramadhan?..ya Allah..sampai begitu sekali?..kesekian kalinya saya menela…

Sebelum mata terlena

Bild
Teringat kata2 seorang saudara padaku suatu ketika dahulu. "Jangan biarkan diri kita selalu memikirkan perkara kecik, slalulah pikirkan perkara2 yang besar".Yep..so true yet it is so difficult for me to do.. i don't really know why..itu yang menyedihkan sebenarnya..mungkin terlampau kuat diri nih 'berkarat' dahulu hinggakan sukar sekali nak  cuci 'bad2 habits' yang dah melekat dengan gam UHU kat dalam jiwa nih..sigh..
Satu tahap, mau aje rasanya nak hantuk kepala nih kat dinding..sbb geram dan rase sgt2 susah..sgt2 marah dengan diri sendiri..How can you not be able to control yourself, your own TEMPTATION? You own it, aren't you? Itu yang selalu berlegar dalam otak nih...tapi itulah...berlegar ajelah..pastuh buat lagi..argh Nadiah! Berjam-jam lamanya...mengadap cerita-cerita yang tak berfaedah..does that really benefits you? 'Not AT ALL' is the answer..masa hanya di bazirkan untuk kenikmatan dunia yang sementara..tapi itulah manusia..yang penuh…

A person that i admire

Sheikh Ahmad Deedat = a great Da'ie

Namanya dahulu pernah aku dengar seimbas lalu daripada beberapa saudaraku.Mukanya..hmmm...sememangnya kurang ku kenal...tapi..  SubhanAllah...Alhamdulillah..dengan izinNya..aku terpanggil untuk mencari satu dua perkara mengenainya..dan..amazingly..i am too impressed with him...especially his Works in bringing the words of Allah to other people...to us...superb!


Al fatihah buat sheikh Ahmad Deedat,smoga Allah merahmatiNya dan dia di golongkan di kalangan orang2 yng beruntung..aminn



Haish,JOM Sedar!

Bild
Hari ini buat kesekian kalinya aku terkedu. Aku terkedu kerana negaraku dikritik depan batang hidung sendiri. Kemajuan, cara etika bekerja orang kita dibandingkan dengan cara bekerja masyarakat disini...Pergghh..malu untuk aku akui kita adalah jauh kebelakang jika dibandingkan dengan mereka..
 "Eleh..nak banding ngan Germany..mmglah susah!Diorangkan dah maju?" mungkin akan terdetik hati kita jika Germany yang dijadikan perbandingan..Tapii..lupakah kita..suatu ketika dahulu Germany pernah hampir longlai di baham bom penjajah? Ekonomi mereka 100% lumpuh! Lupakah kita semua itu? Jadi bagaimana sekarang pula mereka boleh maju berpuluh puluh tahun ke hadapan berbanding kita. Kata Mr Feldker ,"orang di Malaysia nampaknyamanja,semua yang kita hendak akan diberikan;seakan- akan kita meminta sesuatu pada ibu,dan ibu akan berikan kesemuanya,tanpa perlu untuk kamu mencari jalan dan bersusah payah untuk mendapatkan sesuatu yang kamu kehendaki. Dari situ baru saya faham kenapa pemiki…

Aku..tak mahu lari..

Bild
Berulang kali aku menghela nafas... Lagi dan lagi.. Berulang kali air mata ini tumpah.. Lagi dan lagi..
Kalau bukan kerana peringatanNya dalam kitab suci.. mana mungkin aku mampu berdiri lagi..
Aku zalim..ya itu aku perlu akui.. aku zalim pada diri sendiri.. Berkali kali aku ulangi perbuatan yang tidak bererti.. membazir masa disana sini.. menghambakan diri pada keindahan duniawi..aargghh!!
Apakah semua itu? Apakah kau tak mengerti..kehendak naluri dan hatimu Kononnya mahu dekat pada Ilahi.. tapi adakah sama ianya perbuatanmu?! Samakah?! Jika sama, mana kebenarannya?! Atau hanya setakat manis dibibir sahaja?
Ya Allah..sesungguhnya Engkau lebih Mengetahui diri ini.. Ya..aku zalim.. Ya..aku banyak tersadung.. Ya..aku banyak terlalai.. Ya..aku penuh dengan kekhilafan dan ketidaksempurnaan Ya aku penuh dengan itu dan ini.. Aku akui itu semua...tidak ada satu pun yang mahu aku tidakkan kerana itu adalah kesilapan aku.. kesilapan ku dalam meniti jalan menuju diriMU..
Aku lemah ya Allah..aku sememangnya lemah.. Kalau b…

Siapa engkau untuk jadi hakim?

Bild
Husnuzon @ bersangka baik...kenapa ia teramat susah nak dibuat?
Mudah saja...
sebab kita lebih suka memandang kelemahan seseorang berbanding kelebihannya,
Lebih suka mencari buruk dan celanya berbanding keindahan akhlaknya,
Lebih 'menghargai' dan 'puas' dengan kesalahannya berbanding kebaikan dirinya,
Percayalah..kini..takdek manusia yang sempurna.. kita pasti ada cacat celanya,
Jadik..mengapa mahu mengadili diri seseorang..
sedangkan diri kita masih di takuk lama...
dan mungkin di takuk rendah berbanding si dia?...
yang masih tak mampu untuk memalingkan muka melihat kecacatan orang lain..
yang mungkin hanya sebesar kuman sahaja..
betullah kata pepatah melayu..
Kuman diseberang lebih kita nampak berbanding gajah yang didepan mata..
astaghfirullah hal azimm..

Jom sama2 kita memberi peluang untuk diri kita bersangka BAIK..
Dah terlalu lama kita biar diri ini di tenggelami arus prasangka..
Mengapa sering mahu mengumpul noda..
Mengapa ingin menjadikannya berganda?
Siapa kita untuk menghakim…

Time=Masa=Zeit is wasted

Bild
Masa.
Ada seorang hamba Allah pernah katakan pdku bahwa masa itu adalah umur.
terkedu sebentar tatkala aku mendengar ungkapan itu
terima kasih sahabat.
aku benar2 menghargai nasihat itu hingga ke detik ini.

Ya...
Masa itu umur.
Mana mampu untuk kita menariknya kembali.
setelah sekian lama kita bazirkannya.
tiada masa lagi untuk kita lengah.tiada.
guna masa itu sebaiknya.
bahagikan masa itu secantik cantiknya.
ketika mengejar keseimbangan antara..
akhirat yang hakiki dan juga keindahan duniawi.
kerana..
jika kita belengah..masa itu pasti akan memintas kita..
hingga pada suatu ketika tatkala kita tersedar dr lena..
waktu itu sudah terlambat..
penyesalan tiada lagi berguna..ketika kita malu menghadap yang Esa..
atas kealpaan kita didunia..
mari kita jaga masa kita rakan2..
jangan hanya di bazirkan hanya untuk hiburan..
kerana masa itu tidak lama..
untuk di cabut nyawa dan bertemu dengan hari pembalasan di SANA..

Sungguh, masa itu laju laluannya ,
bak sungai yang mengalir tanpa henti..tanpa ada kudrat kita menghe…