Tak cukup hebat, mungkin?

"Dia bagus, tapi dia still tak cukup hebat" Berdesing telinga. Rasa tertampar-tampar. Astaghfirullah hal azim.
Hampir aku jatuh dalam lubuk 'budget hebat' sendiri bila ego aku dicabar begitu sekali. SubhanAllah. Terase amat lemah and malu sangat sebab iman mungkin masih sangat lemah lagi..huhuhuhu...(point that i don't want to admit but have to)...Yang nak ego buat apa? Eish2 ..astaghfirullah..Tapi bukan itu pointnya disini..

Pointnya adalah kat sini adalah...yang kita boleh ambik iktibar (selain jangan follow sifat ujub ,takbur ,syok sendiri, budget bagus dan etc)...adalah..apakah kita boleh kata kita Muslim yang sebenarnya..or in other word..a great muslim  a.k.a  a great SERVANT to ALLAH?(Mesti ada yang rasa pelik kenapa dalam banyak2 point yang nak di sentuh..saya ambil point ini pula ye)

Macam mana kalo nanti ade orang kata..you maybe are a good muslim, but you are not that great.... Gulp. Sentap kot kalo ade orang kata gitu.. Habes tuh yang aku tunggang tebalik semayang setiap hari tuh apa? Puasa straight 30 hari tuh apa?Pegi haji tuh apa? Sia -sia ke?

Uit2  sabar dulu...sabar dulu..sebelum kita melenting..meh kita muhasabah jap ayat tuh..
"You maybe are a good muslim, but you are not that great"
Ayat ini memang menusuk hati...tapi there's is somehow a piece of truth in it..
Why?

Sebabnya adalah..a really great muslim..they will never say or even think that they are great.They won't even be bothered by this words, and they will take it as it is and they will always stay humble..
Kenapa? sebabnya mereka tahu dan sangat-sangat faham yang kita adalah insaan..we will make mistakes..everyday ,every single second. So what is the use of ego? Kenapa mahu dipersoalkan..sedangkan kita sememangnya tidak hebat. Adakah dengan menghafal quran atau hadith atau sentiasa istiqamah dalam solat sunat , kita boleh fikir yang kita terlepas dari kesalahan? Tidak sesekali saudaraku..Tiada manusia sempurna melainkan Nabi dan RasulNya..

Jadi saudara-saudaraku..rendahkanlah diri dan hati..sebab kita ini takkan pernahnya sempurna....takkan ..walaupun secebis kuman...Kalau ada..itu hanyalah definisi kita sebagai manusia yang lemah...

Jadi lebihkan usaha untuk memperbaiki diri, daripada memikirkan..kenapa aku tidak hebat, kenapa aku ini dan kenapa aku itu..Sebab if we stay humble..it is better for us...Ingat, apa sahaja peluang walaupun sekecil ini...syaitan akan ambil peluang dan gunakannya untuk menghancurkan kita..

Ego, Ujub, Takbur, Syok Sendiri, Budget Bagus and lain2 sifat mazmumah...adalah penyakit yang sangat2 berbahaya kadang-kadang sangatlah berjangkit! Jadi kita kena hati-hati disitu..Sentiasalah cari ubat cap "rendah hati "ye..kalo kat negara orang putih tuh..ubat "humble".. :)

Ingatlah..merasa diri serba kekurangan (maknanya merendah diri) adalah lebih baik daripada kita merasakan diri ini hebat dan punya sesuatu. Tidak salah unutk memotivasikan diri..tapi ianya salah, jika ianya memakan diri dan menyebabkan kita jauh dari redha dan rahmat dariNya yang Esa.

Jom sama2 kita muhasabah diri dan terus berlari menuju Ilahi! Mau jumpa Allah taaaaakk??? Jom kita jangan pernah berhenti usaha and do not underestimate even 0.1 % of good deeds. Moga Allah permudahkan usaha kita, insyaAllah

Allahualam.












Kommentare