Posts

Es werden Posts vom März, 2014 angezeigt.

If you get Offended.. this means..you have a BIG ego problem

Bild
This is simple yet great reminder..from Mufti Menk
Ego will make us talk about people's Flaws instead of our own flaw..
Because people's action on you, is A TEST for you. Allah wants to see how you react Sabar or not. Angry or not.
Basically, if you have big heart, lower ego, it won't be a much of problem But if you do have EGO PROBLEM..
That will just eat you completely.
So may Allah grant us protection form an EGO heart.

wallahualam.

You will never walk alone..

Harap maklum ini bukan sesi mengpromote Liverpool FC..hehe..
Pertama skali..suatu perkara yang bermain di benak fikiran ini.
Tentang sunyi.
Secara clichenya manusia takkan lari daripada rasa sunyi tatkala tiada orang disekeliling mereka.
Cuma sebagai seorang muslim, yang secara fitrahnya mempercayai keberadaan Allah sebagai tuhan yang satu dan juga beriman kepadaNya..secara logiknya...perkara itu tak sepatutnya menjadi persoalann..bukan..?Bukan menolak fitrah manusiawi..tapi itulah kenyataan
Tapi kenapa kita masih atau sentiasa merasakan begitu dan sering dihambat perasaan begitu...ya?
Jawapannya..sebenarbya..ada pada kita..pada bicara kita.
Bicara apa? Bicara kita denganNya.
Anda bayangkan satu analogi yg sebegini. Didalam sebuah bilik..terdapat dua individu. Seorang berusaha utk berbicara dengan yang lagi satu..tapi yang satu ini hanya buat tak tahu..pekakkan telinga dan seakan tak menghiraukan keberadaan yang satu ini.
Jadi..secara logiknya..tak hairanlah jika yang buat tak.layan n…

Kerana kita bukan hang tuah dan laksamana cheng ho

Bild
Hang Tuah.

Satu nama lama yang terpapar dalam sejarah manusia.
Hang Tuah jugalah kita ingati sebagai perwira.
Kita agungkan kerana dia penyelamat bangsa, dengan peristiwa gahnya ynag menikam hang jebat di balik langsir tatkala hang jebat durhaka.

Dan kita COP itu sebagai sejarah bangsa KITA.

Tapi...bila dingati kembali...kalau setakat itu aja. banyak jugak persoalan ynag akan timbul dalam otak kita.
So kalau sejarah kita ada link dengan hang tuah...errr apa efeknya pada hidup kita sekarang.
Dia tu macam mana...?
So dia tikam hang jebat, apa kaitan dengan kita yang nak jadi engineer , doktor, dan arkitek?

Negara berdaulat? Err sultan sekarang cam tak sama jek macam sultan dulu...

Habes tuh?? Habes tuh??

Buat apa kita nak belajar sejarah daripada tingkatan 1-5 yang membosankan lagi penyebab utama tidur kita paling nyenyak dalam kelas waktu itu? haha..

*********************************************************************************

So itulah dia perkara yang bermain difikran saya dulu.

Tidak Semahal Ticket Lufthansa Airways..ianya..lebih

Lufthansa.

Sebut aje dah tersedak, tatkala warga student di germany kalau berkehendakkan airline ini untuk ke tanah tercinta. Al maklumlah antara airline termahal gitu. Tambah pula kalau nak dibeli ASAP, mau mencecah puluhan riban ringgitlah jawabnya.

"Ekau gilo?! aku mana prepare duit kalau nak beli Lufthansa tiba².Kalau dah kumpul 5 tahun tuh, lain lah jugak"

Haha.

Itulah senarionya kalau nak membeli ticket Lufthansa. Kalau takde offer lah kiranya. If ada offer, lain pulak ceritanya.

~~~Ticket syurga vs Ticket Lufthansa~~

Bertahun lamanya,berbulan tikanya kita simpan duit untuk membeli ticket yang bakal digunakan 16-18 jam seperjalanan.

Yang selesa dan empuk bangkunya.

Bangku yaang tak menyakit kan belakang, makanan sedap, layanan pramugari dan -gara yang baik lagi bersopan santun.

Waaah Hebatnya Lufthansa!Semuanya best

...........................pause seketika.

Sekejap. Saya rasa anda terlepas sesuatu nih.

Ambil quran, buka muka surat 579. Baca sebentar...

Sesungguhnya ora…

30 Checklist Ikhlas kita dalam DnT!

Mendakwahi orang lain agar taat kepada Allah swt, dan memperjuangkan agama Allah swt. agar tegak di atas bumi adalah amalan yang sangat berat. Namun demikian, amalan ini hanya  akan berbobot di sisi Allah swt. jika dilaksanakan dengan cara yang ikhlas.
Seorang da’i hendaknya mengukur keikhlasannya dalam berdakwah. Hatinya harus selalu dalam pantauannya. Jangan sampai ada pergeseran orientasi dalam tugas-tugas dakwahnya. Perubahan orientasi dalam berdakwah juga bisa dilihat dan dirasakan dalam sikap dan tingkah laku seorang da’i. Berikut beberapa pertanyaan yang bisa digunakan seorang da’i dalam mengukur (muhasabah) apakah dirinya masih ikhlas kepada Allah swt. atau tidak.

Apakah aku malu dengan amalanku yang jauh dari sempurna?Apakah aku khawatir amalanku diketahui orang lain sehingga bisa membuatnya rusak?Benarkah aku tidak mengharap pujian orang lain dan tidak peduli dengan celaan mereka?Apakah aku tidak menceritakan amalan yang kuperbuat?Sudahkah aku berusaha menutupi amalanku?Benarkah…