Haish,JOM Sedar!

 Hari ini buat kesekian kalinya aku terkedu. Aku terkedu kerana negaraku dikritik depan batang hidung sendiri. Kemajuan, cara etika bekerja orang kita dibandingkan dengan cara bekerja masyarakat disini...Pergghh..malu untuk aku akui kita adalah jauh kebelakang jika dibandingkan dengan mereka..
 "Eleh..nak banding ngan Germany..mmglah susah!Diorangkan dah maju?" mungkin akan terdetik hati kita jika Germany yang dijadikan perbandingan..Tapii..lupakah kita..suatu ketika dahulu Germany pernah hampir longlai di baham bom penjajah? Ekonomi mereka 100% lumpuh! Lupakah kita semua itu? Jadi bagaimana sekarang pula mereka boleh maju berpuluh puluh tahun ke hadapan berbanding kita. Kata Mr Feldker ,"orang di Malaysia nampaknya manja,semua yang kita hendak akan diberikan;seakan- akan kita meminta sesuatu pada ibu,dan ibu akan berikan kesemuanya,tanpa perlu untuk kamu mencari jalan dan bersusah payah untuk mendapatkan sesuatu yang kamu kehendaki. Dari situ baru saya faham kenapa pemikiran kamu sangat berbeza dan kenapa perkembangan negara kamu adalah sebegitu rupa"
Pap! Aku terasa bagai di hempap dengan batu. Berulang-ulang kali kata-kata itu terngiang-ngiang di telinga ini yang juga membuatkan berkali-kali aku berfikir dan berfikir.


MANJA: Big problem ,either to ourselves or to our UMMAH!


Ya. Ini satu realiti pahit yang kita perlu telan dan juga ambil tindakan.Ini satu realiti yang tak perlu kita nafikan lagi. Orang Malaysia,terutamanya orang Melayu mahupun masyarakat seluruh Islam di seluruh dunia, kebanyakan kita dipandang rendah hanya kerana keMANJAan kita. Dari MANJA itu lahirlah MALAS. Dari MALAS itu lahirlah pelbagai lagi masalah yang melumpuhkan diri kita. Mana mungkin kita mahu kehadapan jika ini yang kita pegang. Susah sedikit merengek, payah sedikit terus sahaja mahu berputus asa.Complain sana, complain sini,tanpa mahu mencuba dahulu. Ya sememangnya bukan semua yang sebegitu...tapi secara realitinya kebanyakkan dari kita adalah sebegitu..


Jangan salahkan budaya kuning atau ghazwul fikr(serangan pemikiran) semata jika kita sendiri yang sering menghanyutkan diri dalam permasalahan itu. Budaya kuning atau pengaruh barat hanyalah suatu perkara yang berbentuk 'PENGARUH' sahaja. Pengaruh itu takkan menular jika kita MAHU mengawalnya.Jika kita katakan budaya Barat itu merupakan pengaruh negatif yang juga sedang merosakkan diri individu Barat itu sendiri..mengapa mahu kita terjebak dalam kancah itu lagi? Mengapa tak mahu larikan diri?


Walaupun diri ini bukanlah sebenarnya layak untuk berkata tentang hal ini, tapi saya terasa terpanggil untuk mengajak semua berfikir sejenak. Mengapa dahulu umat islam yang pernah kita gahkan kegemilangannya kini impaknya hanya tinggal seperti debunya yang berterbangan sahaja? Kehadiran kita seakan-akan tak memberi erti. Label yang kita pakai sebagai muslim atau muslimah tak membawa erti malah di pandang sepi dan tidak bertamadun pula.Eh? Pelik bukan?Kerana apa jadi begini? Kerana kini keMUNDURAN kita dalam pelbagai aspek telah melenyapkan sinar kegemilangan yang dahulu. Terlampau banyak dakwat hitam yang kita dah simbahkan pada diri sendiri hingga kita tak nampak lagi mana sinarnya kegemilangan empayar yang pernah menakluki dua pertiga dunia dahulu.


JOM SEDAR, kasi 'Tampar' sikit, jom! :)


Ummah kini perlu sedar terutamanya kita yang memegang 'cop' sebagai umat ISLAM.Tanggungjawab sebagai khalifah Allah itu kita yang sememangnya sudah pegang patut kita sedari maknanya.Tanggungjawab itu besar ertinya. Tapi selalunya, kita sentiasa terLUPA dan kadang2 sengaja buat2 LUPA.Ini realiti yang amat menyedihkan. Sedih.Lebih menyedihkan jika sekecil -kecil tanggungjawab pun kadang2 kita sengaja buat terlupa dan pandang sepi. Tanggungjawab sebagai seorang pelajar,seorang anak , seorang rakyat kita pandang seakan-akan kita tidak takut untuk di soal di kemudian hari nanti...sudah langsaikah hutang itu..sudah selesaikah urusan kita?..Mari kita tanyakan itu pada diri sendiri.


Kita akan marah jika kita dituduh MALAS, LEMBAB dan sebagainya. Mengapa mahu marah? Mengapa mahu bazirkan tenaga begitu sahaja? Mengapa kita tidak selidik kembali kenapa begitu pemikiran orang..Cari jalan dan pamirkan bukti yang kita dan saudara kita bukan sebegitu..Tapi ada  sahaja yang akan berkata : eh aku tak macam itu...Orang lain aje yang begitu?. owh saudara ku..apakah ertinya Rasulullah mengatakan "Umat Islam itu adalah bersaudara" jika kita mahu BAIK sendiri sahaja. Disinilah datangnya  tanggungjawab sebagai khalifah. Andaikata pernah tanggungjawab itu dilangsaikan, dan jika saudara kita tidak mahu juga mendengar kata untuk memperbaiki diri, kita ajak yang lain pula untuk sama2 bangun dan bangkit dengan harapan suatu hari yang tidak mahu itu akan turut sama menyertai. Itu cara yang perlu ada. Semangat yang kita perlu ada.Mahu memperbaiki diri dan yang lain. Orang tak mahu, kita cari dan cari lagi orang yang mahu menyertai. Jika tidak, susahlah kita..


Sifat itu kita perlu cari dan korek dalam diri setiap dari kita. Jika tidak, susah untuk kita bangkit kembali. Bila dilihatkan pada usaha yang Rasulullah dan sahabat jalankan it's beyond anything. Tapi ade pulak orang kata : " Yelah..derang ade Rasulullah waktu tuh..n Rasulullah tuhkan Nabi..mmg la boleh" Masya Allah...apa ini?!! Mereka tuh bukan manusia ke? Mereka tak pernah rasa putus asa ke? Yang kita kena sama ke macam tahap yang mereka kena ke? Kalo kita kena..mau mati hidup balik pun belum tentu kita nak rasa..tgk rakyat Palestin sudahlah..sanggup ke kita tempuh keadaan semacam itu?


Tapi kita tidak salahkan yang berkata begitu kerana kita dan mereka terlampau dibuai kesenangan.Sedangkan diri ini pun pernah suatu ketika berfikiran sebegitu. Kerna apa? Kerana kita tak mahu melupakan kesenangan yang kita ada dan masuk kedalam lembah kesusahan yang hanya secebit rasa.
Jadi..kita perlu untuk tersedar dan memaksa diri untuk sedar. Mungkin kene kasi TAMPAR sikit kot, baru berkesan kesedaran itu. jadik jom sama2 kita 'tampar' diri sendiri dan sedarkan diri dan pada masa yang sama kita cuba untuk sedarkan saudara-saudara yang masih lagi tidur nyenyak di buai mimpi disebelah kita. InsyaAllah! Lepas dah sedar, jom kita buat sesi kejut ramai2 pulak,mungkin dengan jiran2 'kampung sebelah' pulak.. :)


Jom sama2 kita usaha,insyaAllah.
Sama-sama mengingatkan dan menamparkan diri masing-masing :)


"..Sesungguhnya Allah tidak akan mengubah keadaan sesuatu kaum sebelum mereka mengubah keadaan diri mereka sendiri.." (Ar-Ra'd 13:11)


Allahualam

Kommentare

  1. benar sungguh kata² mu Kak Nadiah.
    -flash kuning-

    AntwortenLöschen
  2. terima kasih adik atas perkongsian ini. Mudahan Allah membimbing dan meneguhkan keyakinan serta keazaman kita untuk terus dijalan ini.

    sesungguhnya kita tidak tahu, mana diantara amalan kita kecil atau besar yang diterimaNya. Yang penting, usaha dan terus memberi dan berkongsi.

    Salam ukhuwwah fillah dari kejauhan;
    Ummu Khaulah

    AntwortenLöschen
  3. Flash kuning : :) Jom sama2 kita 'TAMPAR' diri jom!

    Ummu Khaulah : insyaAllah akak...nadiah akan pegang nasihat akak..doakan nadiah sentiasa tsabat dan beristiqamah dalam jalan nih,insyaAllah..dan nadiah itu juga doa nadiah buat diri akak jugak :)

    AntwortenLöschen

Kommentar veröffentlichen