Moh kite tampor diri sejenak #1- Jiwa yang hidup dengan D

"Syahid jikalau kita mahukan secara jujur, mati atas katil boleh dapat tau!"

Tersentak aku..bukan sebab tak pernah dengar orang mengungkapkan hadith ini.
Tapi tersentak mengingatkan diri saat ini.

Dimana letak keluhuran kejujuran kita dalam ibadah samada sendirian mahupun berjamaah.
Kejujuran dalam beribadah bukan maksudku hanya di tikar ibadah.
Tapi ibadah dalam keseluruhan jiwa kita.

Argh, kata seorang sheikh tersohor di jordan, jika dakwah itu hidup dalam jiwa kita, pasti akan ianya juga mati bersama kita. matinya kita adalah matinya dakwah dan begitu sebaliknya.

SubhanAllah, mmg sangat perlu untuk kita buat check list, setiap hari, kalau mampu setiap masa.

Sebabnya manusia yang hidupnya subur dengan dakwah pasti akan ada keberkatan masanya. tatkala dia susah mahupun senang. Seletih mana pon dia, akan di gagahkannya berjihad dalam melakukannya. Penuh disiplin dan kejujuran.

Argh..salahnya daie jika kita fikir sefokusnya kita dengan dakwah,maka matilah rasa kita mengejar cita² menjadi yang terbaik didalam bidang kita. Jangan begitu, dakwah ini perlukan manusia bijak. kita diperlukan untuk memajukan dakwah nih. Ingat dakwah bukan sekadar ceramah di masjid sahaja tahu. Lihat sahaja reputasi para sahabat, selagimana bukan Allah yang menarik atau menyekat rezki mereka , mereka akan lakukan satu, berusaha TERBAEK punya untuk profitkan sesuatu untuk dakwah.

Kadang selalu juga saya berfikir, macam mana sahabat² boleh tak terdeviate lansung dengan harta dunia. Takkanlah sekelumit pon takda. Sememangnya TAKDA, sebab dalam kepala mereka di penuhi dengan tujuan dakwah. Semuanya kerna dakwah, bagi isteri dan anak² makan kerana dakwah, bagi sedekah pon kerana dakwah. kenapa semuanya kerna dakwah?

Kerana dakwah itu membawa kita kepada redha Dia. Selagimana kita lakukan dakwah dengan kejujuran, selagi itulah kita in need of Allah. Orang yang sebenarnya buat dakwah, semakin lama akan semakin kuatnya dan dekatnya serta jitunya hubungn dia dengan Allah.

Jadi mungkin sebab itulah para sahabat nih dalam nak kejar dakwah mereka nih bagaikan naik jet boeing. Ada sahaja ideanya ataupun usaha mereka nak naikkan dakwah. Sebab itu mereka boleh mencapai abbassiyyah!

Jadi kita pon perlu begitu.

Bukan nak suruh kita mengejar dunia, tapi kejar dunia supaya itu boleh kita jadikan hujah dan usaha yang kita nak bentangkan kepada Allah tentang apa ynag kita dah lakukan hanya untuk dapatkan redha Dia.  Dalam apa sekalipun.

Dan daripada situ kita akan terus kedepan dan memacu melebihi orang yang tidak mahu tunduk padaNya.

allah..sememangnya dunia ini melelahkan. Tapi, allah jadikan kita disini bukan sia².
Kalau kita tak memakmurkan apa gunanya kita disini.
Allah janjikan kita syurga. Kita hanya üerlu buat adalah usaha didunia.

Ya allah, aku berlindung denganMu daripada bisikan syaitan hawa nafsu dan penyakit² hati yang berkelumit dalam hati ini.

Moga Allah ikhlaskan kita dalam perjuangan ini dan mematikan semua kita syahid dijalanNya.

Allahu ghayatuna!

allahualam.

-Coffeebreak in office-

Kommentare