Tak kenal Maka Tak Cinta : Al Wakeel (The Most Trustee)

Trust. Kepercayaan.

Adalah sesuatu yang bukannya mudah untuk kita dapat dan juga bukanlah mudah untuk kita berikan kepada sesiapa pon.

Kita takkan mudah mempercayai manusia begitu aja, kerana tiada siapa mampu dalam rangka kita sebagai manusia biasa untuk memberikan dan meletakkan kepercayaan 100% ke atas manusia lain.

Tapi tidak pada Allah. Allah itu di atas sifatnya Al Wakeel. Dalam bahasa inggerisnya The Most Trustee, bahasa melayunya, yang paling dipercayai. Percayalah kita hanya mampu untuk meletakkan sepenuh kepercayaan hanya kepada Dia, pada apa yang Dia perintahkan, pada siapa yang Dia suruh letakkan kepercayaan.

Jika sifat ini kita imani, hidup kita akan aman, dan amat bahagia.
Sebab fitrahnya manusia ini, Allah ciptakan hidup dengan pengharapn.

Pengharapan pada keampunan, pengharapan kepada semangat.
Pengharapan pada kebahagiaan, pengharapan kepada ketenangan di kala kesedihan.

Tatkala mendengarkan penerangan daripada seorang saudara jauh yang amat saya cintai keranaNya iaiatu saudara Amr Khaled , sememangnya terasa dada ini penuh diletakkan satu pengharapn yang takde tolok bandingannya.

Bayangkanlah perasaan yang akna anda lalui bila anda tahu ada satu kuasa yang mampu anda letkkan harapan untuk menghapuskan SEGALA DOSA yang anda ada hanya dengan mengucapkn maaf seikhlas hati.

Bayangkan lah bagaimana anda rasa ada satu kuasa ynag anda boleh letakkan pengharapan 100% atau malah lebih lagi tatkala anda tahu Dia yang memiliki segalaNya dan hanya pada Dia anda bergantung rezekí, kebahagiaan, ketenangan, dan segala galanya. Bahagia bukan? gilalah anda kalau anda kata tidak.

Jadi , kenalilah sifat Allah ini. Imanilah ia. Bukan takat tenang yang anda dapat, malah bahagia. Bahagia dunia dn akhirat.

Satu persoalan yang kit mungkin boleh ponder untuk diri : Adakah cukup kita berharap dan meletakkn keseluruh kepercayaan kepadaNya?

p/s : amat berharap Allah meletakkn saya di dalm golongan yang mencintai Allah , para Rasuldan golongan yang mencintai Allah dan Rasul dan di letakkan di dalam salah seorang senarai syahidah di jalanNya...amiinn..

allahualam.

Kommentare