Surah An Naml, Betapa pentingannya peradaban Part 1

Meneliti Khawater Quraniyah tulisan Amru Khalid berkenaan dengan Surah An- Naml, membuatkan saya amat tertarik untuk berkongsi tentang isinya. Menarik dan refreshing at least for a youth like me yang sentiasa mashukan islam itu menapak dibumi dan dipandang sebagai ruang untuk mengembalikan kewarasan dunia yang serba gila sekarang ini ^^

Jadi ini antara beberapa intipati ringkas berkenaan surah an naml:

  • surah ini diturunkan sebelum hijrah rasullah ke madinah dan menceritakan tentang keunggulan peradabaan, malah penguasaan peraddaban yang mencakupi smeua aspek,ilmu, teknologi, kekuatan materi , dan kekuatan tentera yang akan digunakan sebagai tools untuk memebela agama Allah disebalik prinsip² asas yang memebumi dalam diri setiap muslim
  • .Antara perkara yang menarik tentang surah ini adalah ketika mana, islam ini bukan hanya dinampak sebagai aplikasi rukun islam semata..malah ia harus menackupi semua aspek dalam kehidupan termasuklah peradaban dunia. 
  • Manfaat adalah besar ketika mana muslim menjadikan keunggulan peradan muslim itu sebagai satu cita² kerana pengaruh dakwah dibawahnya adalah amat luas dan tidakasinglah jika kita melihat masa kini ramai golongan² yang ada 'mindset' seperti ini akan segera dicantas oleh pihak yang tak mahukan berdiri tegaknya semual peradaban islam ini keranan pengaruh yang akan dibawa oleh peradaban islam itu sangat besar dan membumi.
  • Memetik kata² daripada text KQ : Pentingnya keunggulan dan penguasaan faktor² duniawi yang mengantarkan kaum muslimin menjadi istemewa dan dapat mempengaruhi orang lain.
MasyaAllah, besarkan, kesannya. Sebab itu antara perkara yang perlu dititik beratkan oleh orang islam masa kini adalah untuk menjadi yang terbaik di posisimu di samping mengejar menjadi seorang hamba Allah yang sejati dalam mengikuti perintah dan larangannya. Sesungguhnya ,peranan muslimitu ada dua; ahli ibadah dan juga khalifah. Jika hanya fokus pada satu maka pincanglah dunia, kerana tapi salah satunya, dimanakah akan ada kestabilan pada seluruh warga manusia.

wallahualam.

to be continued..

Kommentare

Beliebte Posts aus diesem Blog

Awesome Books : Sharing quotes² daripada buku Jadid Hayatak(perbaharuilah hidupmu) v.1

Sayangnya jika terbazir

Martabatkan posisimu