Dey, apa mau tunggu lagik? Jom..aa




"Sesiapa yang memusuhi kekasih (waliku) maka aku mengisytiharkan perang terhadapnya. Tidak ada satu perbuatan mendekatkan diri (taqarrub) kepada Aku oleh hambaKu yang lebih aku CINTAI selain daripada kewajiban-kewajiban yang Aku fardhukan keatasnya. HambaKu akan terus beramal menghampiri diri kepadaKu dengan melakukan amalan-amalan sunat sehingga Aku mencintainya. Apabila Aku sudah mencintainya, maka Aku (menjadikan) pendengarannya yang dengannya dia mendengar, penglihatannya yang dengan dia melihat, tangannya yang dengannya dia memukul, dan kakinya yang dengannya dia berjalan.Jika dia memohon sesuatu dari Aku nescaya Aku berikannya. Dan jika dia memohon perlindungan Aku (dari sesuatu) nescaya Aku akan melindunginya. Aku tidak pernah ragu dari sesuatu yang Aku lakukan seperti Aku ragu (hendak mengambil) nyawa hambaKU yang mu'min, dimana dia membenci maut, sedang Aku tidak suka menyakitinya."
(Hadith Qudsi riwayat Al- Bukhari dipetik daripada buku Apa Ertinya Aku Menganut Islam oleh Fathi Yakan).

Speechless. Seriously. First time bila saya dengar tentang hadith nih, wowoweee...terlompat-lompat saya keriangan sampai bergolek-golek ke tanah merah sebelah rumah (ok..tuh poyo). Tapi itulah nak gambarkan betapa riang kanak ribena hati nih bila dengar nih. SubhanAllah2! Nikmat nih nikmat. Sebabnya...dahla Allah janjikan doa kita akan di kabulkan bilamana dia start mencintai kita, tapi dia bagi lagi satu pakej istimewa vavavoom punya dengan Dia janji untuk jadi kita punya pendengaran , penglihatan, kaki dan tangan kita!! SubhanAllah sapa yang tolak offer cam gitu..memang konfem lagi sah ada mental issue..hehehehe


So saudara2 sekalian...sudah sekian maklum kita nih sudahlah tak punya banyak masa...bila-bila aje Dia boleh panggil kita kembali padaNya. Pastu pulak...kita bukan sure syurga tuh kita konfem boleh masukkah? Alam barzakh tuh, konfem kita tak kena seksakah? Hidup lagikah kita besoknya? Sempat lagikah tangan kita nih nak menadah untuk taubatNya?



Susah nak jawabkan?..kan..kan?

Jadiknya...bila dah ade offer macam gini..jom lah kita rebut peluang!..Jom aa..jom! Allah siap habaq trang tang tang lagi...apa yang Dia nak dari kita.. Buat amalan wajib. Tambah amalan sunat..bertambah-tambah sayanglah Allah pada kita. Kalo bila Dia dah sayang sikit pon doa kita Dia akan straight makbulkan..ce bayang kalo Dia bertambah - tambah sayang kat kita...haaaa..gamaknya apalah 'hadiah' yang Dia nak kasi nanti... nikmatkan?bestkan? :)


Jadinya kat sini...saya nak mengajak semua saudara2 termasuklah diri saya..jom tingkatkan amalan..sucikan niat..jangan asyik nak berada di takuk lama...sebabnya..kita sendiri pon tak tahu kita nih akan ada pengakhiran yang mana...Buku catatan nanti..tangan belah kanan ke yang akan kita terima? At least dengan amalan yang kita cuba buat dalam kehidupan kita...kita harapkan Allah redha dengan kita melalui amalan-amalan tuh...at least..paling sikit pon..kita nak Allah nampak effort kita tuh! Buktinya yang kita benar benaaaaaarrr nakkan cinta dan redha Dia yang Satu...Mungkin ianya tak cukup khusyu'..qualitinya might be C-, tapi ingatlah..Allah menegtahui hati-hati kita.....selagimana kita ikhlas beribadat hanya padaNya..effort kita itu yang akan Allah lebih pandang di akhirat sana.. Dia Maha Mengetahui isi hati,kan? :)

Jadinya..insyaAllah selagi mana masa masih ada...jom sama-sama kita kejar redha Allah itu dengan berlomba-lomba untuk akhirat ,fastabiqulkhairat!! Sebab..Allah itukan Maha Pengampun lagi Maha Penyayang..selagimana kita strive sungguh-sugguh untuk redha dan keampunanNya....eventho bit by bit...0,1% by 0,1% tiap masa dan ketika...selagi itulah Dia akan jaga dan beri keampunanNya pada kita..SubhanAllah!! so dey, apa mau tunggu lagik..Jom aa kita buat! :)

Wallahualam.

Kommentare

Beliebte Posts aus diesem Blog

Kembang Kempis v. 23022013

Siapa kita antara 2?

Surah An Naml, Betapa pentingannya peradaban Part 1