Developement ist not just a phase, it consists of multi-phases, provided you have the ESSENCE


Walaupun tajuk post kali ini dalam bahasa inggeris, saya menulis juga isinya dalam bahasa melayu memandangkan tajuk itu dalam bahasa inggeris adalah yang paling  tepat untuk saya nak menggambarkan isi yang saya cuba saya lontarkan dalam post kali ini.

Sebenarnya bila dah lama tak menulis saya seakan berasa kekok sikit, tapi insyaAllah akan cuba semudah mungkin untuk lontarkan isi hati ini.

Kehidupan kita berfasa. Dari kecil ke besar, dari berseorangan kepeada berpasangan berkeluarga dan sebagainya. Cuma dalam menata kehidupan itu, satu essence dalam kehidupan ini adalah berkenaan dengan pemkembangan kehidupan itu sangat² perlu kita ambil kira dengan seriousnya. Adakah kita nak berkembang tanpa dapat apa² kelebihan atau kebaikkan daripadanya?

Kiranya maksud saya disini, jika kita nak membesar, adakah kita hanya nak membesar tanpa dapat apa². Jika kita berkahwin beranak, berkeluarga, adakah ianya sekadarnya sahaja kita nak dapat? Cukupkah hanya bersuami , punya anak dan bekeluarga hatta bekerjaya?

Apakah ESSENCE itu?

Basically saya naikkan persoalan ni untuk kita fikirkan , sebabnya rata² kehidupan manusia begitu. When human achieve things in life, rarely they think about what they gain or develop in this life, but they focus more on the product of life, which not wrong, but that will always lead to the unsatisfactory problem.

Seba apa saya berkata begitu? sebabnya tak semua dalam kehidupan ini akan berakhir dengan apa yang kita hendak atau apa yang kita dah plan kan. Sedangkan jika plan kita tak menjadi pon tidak mengapa. Sebab essence yg kita sedang kembangkan (develop) adalah berfasa dan ianya takkan terhenti setelah produk dalam kehidupan itu dah ada.

Contoh mudah, jika kita dah ada anak, essence daripada kenapa kita ada anak, bagaimana membesarkan apa, mahu dia jadi apa, akan jadi satu experience yang sangat membosakan dan memenatkan dalam hidup ini, sekiranya fokus kita hanyalah untuk memenuhi kehendak keluarga yang hendakkan cucu.  Kiranya, setelah mereka muncul dalam dunia ni what's next? Dan akan sangat memenatkan jika kita tak tahu secara sebetulnya apa yang kita hendak daripada anak. Sebab itu kadang² saya terfikir kenapa banyak blog parenting skill ni pengarahannnya kepada nak jadikan anak seoarang yang baik , dengar kata. Tapi, jika benda tu tak tercapai, adakah kita hanya akan berserah sebegitu sahaja? Takpelah, redha ajelah dah dia ditaqdirkan sebegitu?

No way, tak boleh begitu!

ESENCE itu ada dalam diri kita

Iya, essence itu ada dalam diri kita. Kita perlu mencari makna kenapa kita hidup pon sebenarnya. Tapi itu adalah satu persoalan yang besar. Kalau saya essence hidup saya setelah mengenali semula diri saya dan juga apa yang saya anuti, saya sangat yakin yang drive kehidupan saya untuk menjadi kehidupan seperti sekarang adalah kerana tujuan hidup saya hanya untuk Pencipta saya. Sebab apa? i need another post then to explain.

Saya tak mengatakan semua orang perlu ada essence yang sama seperti diri saya walaupun saya percaya sepatutnya semua begitu. Tapi kita adalah individu yang berlainan , kan? Jadi saya serahkan tugas itu pada anda untuk menilainya.

Cuma daripapa perspektif saya , hanya kita sahaja yang mampu menjawabnya. If you do not find the answer, search it untill you find it and feel satisfy with, i mean, REALLY satisfy with the answer . Jangan kerana , ahh, malaslah complicated sangat pemikiran yang sebegini. Well , kalau anda mahukan sebegitu, i'll bet at the end of the day, you will leave this world with full of regrets.. hehe (ni personal opinion aje tau, sy tak impose ape² disini) atau, takpelah, hidup ini kan dah macam ni, ikut jeklah, buat ape nak serabutkan pemikiran.

Well setiap manusia itu diciptakan dengan penuh potensi , kemahuan and kelebihan untuk punyaperspektif tersendiri. Jika  kita hanya biarkan orang lain yang meng'define'nya untuk diri kita, sangat rugilah. Kalau betul , tak mengapalah, kalau tak,  kita seakan menzalimi diri sendiri. Macam lembu dicucukkan hidung dan ditarik kemana² . Analogi ni kasar sikit, tapi begitulah kalau kita nak gambarkan.

Jadi , kalau untuk diri saya, saya punya essence dalam kehidupan ini adalah saya cuba untuk meraih keredhaan(blessing) Allah SWT. Kiranya kenapa saya membesar, kemana saya nak kerja , macam mana nak besarkan anak, macam mana nak dapatkan rumah bahagia, macam mana nak jaga suami, macam mana nak sayangkan keluarga sendiru dan keluarga mentua, macam mana saya nak berkawan, kenapa saya berkawan, semua itu datangnya daripada essence untuk meraih keredhaan Allah.

Which is, sebelum saya dapat definisi tu, saya kena kenal dahulu ALLAH SWT. And i did and still doing it everyday through al quran , hadith (prophet's sayings)and also sunnah (practical acts from the prophets). Sebabnya, dan telah dibuktikan sementara saya masih hidup ini dengan saya ada essence sebegini, hidup saya lebih bermakna, lebih bahagia, lebih memuaskan, lebih menceriakan , lebih tenang dan apa sahaja perasaan yang melambangkan betapa puas hatinya saya dengan memacu kehidupan saya bersama ESSENCE ini.

Dan satu fakta menarik yang saya ingin kongsikan adalah , Allah does not want anything but happiness for us, provided we try to earn it with full of efforts.

Be good to people around you,
Be good to your family nucleus or extended, 
Be kind to your neighbour,
Love children,
Help the poor...and the list goes on.

Are some of the lists of things that Allah wants us to do for ourselves and will be pleased if we do it correctly. SubhanAllah.

Jadinya, saya dah jumpa essence dalam kehisupan saya, anda bagaimana?



Kommentare