Indahnya di bawah naungan Al Quran jika kita tahu

Indahnya di bawah naungan Al Quran..

teringat saya  akan isi kandungan buku Fil-zilal, karangan syed qutub di bahagian mukaddimahnya..diulang berkali kali perkataan itu..sebabnya keindahan duduk dibawah naungan al quran itu betul² satu keindahan yang tak terungkapkan keindahannya.

Macam mana perasan kita rasa bestnya dapat menggunakan kompas ketika kita sesat di hutan rimba sampai boleh berjumpa kembali jalan untuk pulang..Macam itu jugalah dengannya Al-Quran...Al quran itukan guider teragung, guder hidup kita kot!!

Kalau di pandang isinya dengan mata hati, di terjemah, di baca dan di fahami lain effectnya dengan hanya kita baca tanpa teringin untuk dapatkan apa² benefit daripada Al-Quran tuh , terutamanya perkara² yang akan mendekatkan diri kita nih dengan Allah..

Al quran nih Allah jadikan sifatnya adalah memberi..kalau kita nak dapatkan sesuatu daripadanya pasti akan diberikan dengan keizinan Allah. Kalau nak ilmu, ilmulah yang kita akan dapat.. Kalu nak belajar teknik pemahaman bahasa arab , bahasa Arab itulah yang akan kita dapat..

Tapi, kalau nak dapatkan redha Allah..itulah jugak ynag kita akan dapat.. jadi pilihlah..yang mana satu lebih kita suka..bodohlah kita kalau kita TAK memilih untuk dapat redha allah tuh, ye dak?

so sebab itu bila kita berada berada dalam naungan ataupun kita kata kedekatan dengan al quran..sangat² lah best.. anda takkan boleh rasa best tanpa anda sendiri yang cuba melakukannnya.. sedangkan gula pon kita tak mampu nak ungkap macam mana rasa manisnya , ini kan pula rasa keindahan dalam hati dengan Al quran..

Tidak mahu tidak, kita memang kena cuba lakukan dan cuba untuk mendapatkan rasa nikmatnya itu..barulah boleh kita describekan..macam gula..tak rasa takkn tahu itu gula..

jika anda bertanyakan saya, saya boleh katakan ya sebagai jawapan, kerana ini apa yang saya rasa daripada detik bermulanya hidup saya bersama Al-quran hingga ke hari ini dan saya doakan Allah takkan pernah menarik nikmat ini daripada hidup saya sampai ke hembusan nafasaya yang terakhir. saya tak katakan keindahan dan keredhaan itu sudah berada di tangan saya, tentu skali tidak, tapi apa yang saya mampu kongsikan adalah rasa kebestan tuh yang baru secebis aja saya rasai di dunia ini

Tenang, tiada gundah, rasa di support, rasa di sayangi, akan hadir setiap kali di baca Al-Quran..constantly..even mak kita sendiri pon takkaan mampu beri keindahan yang sebegitu rupa..

Jadi sayanglah rakan² , kalau kita biarkan aja hidup kita tak di bayangi Al quran tuh..
Anda carilah kat mana² pon...takkan jumpa perasaan tuh..serius!

saya yang pernah hidup di dalam dua dunia yang mana slah satu daripadaNya penuh dengan ignorance terhadap Al-Quran dan satu lagi ketika berada di bawah naungan Al-Quran , semengnya jauh berbeza melebih langit dan bumi..

Keadaanya, perasaannya, kebahagiannya, ketenangannya..kalau semua orang boleh tahu dan nampak pasti akan orang cuba merebut²nya..

tapi...harga syurga allah itu mahalkan..dan syurga Allah di dunia itu salah satunya adalah ketenangan itu.. jadi kalau syurga itu mahal.. takkanlah cara nak dapatkannya pon cikai² aja kan?

jadi mohlah kita start buka Al quran, baca dan fahami isinya dengan pandangan matahati kita dengan guidance daripada Dia, insyaAllah.

Moga di permudahkan..

Allahualam..



Kommentare