saudara..boleh kamu bantu saya?

"Assalamualaikum sedara" tegur seorang pemuda kepada Harith sambil tersenyum..

"waalaikumsalam wbt sedara" tersenyum Harith menyapa..


"err..saudara..err..saya..saya..boleh ajarkan saya solat? boleh kamu bantu saya?


Terkesima Harith kehairanan..mana mungkin lelaki ini datang ke masjid..jika dia tak tahu bersolat..


"Boleh..saudara..tapi boleh saya tanya..errr..tadi bukan saudara berjamaah sekali ke?" Tanya Harith penuh kejujuran..


sungguh dia kehairanan..lengkap berpakaian , segak bergaya lelaki ini pakaian solatnya...sekali pandang nampak dia bagaikan golongan terpelajar ilmu agama..


"err....iya..tapiiii...saya sebenarnya datang ke masjid nih, nak belajar solat aje..tadi tuh saya main ikot aje..datang sini pon sebab ingatkan boleh cari sesiapa yang free untuk ajarkan saya solat...tapi nampaknya takde sesiapa yang ada masa nak ajarkan saya di sini..semua org nampak sebuk..


Jadi tadi saya nampk sedara tgh duduk²  nak baca Al-Quran..., saya cuba nasib untuk tanya nih sebab saya rasa saudara macam free sikit..Boleh ke saudara...bantu saya" tanya pemuda itu lagib teragak-agak..

"Dan..dan..satu lagi..saya adalah muslim...tapi saya..saya tak pernah solat...even..err..err..saya nak kenal Allah..saya tahu Dia Maha Baik..boleh saudara ceritakan tentang Dia pada saya..
saya betul² takut kalau Dia tak ampunkan saya" sambung pemuda yang baru harith kenal beberapa saat yang lalu dengan penuh pengharapan..

Terkesima harith. Membatu dia sesaat.


"Allah..biar betul apa yang aku dengar nih..mimpikah aku?"

"Beginikah realiti ummah sekarang?" getus hatinya..

"boleh saudara,,saudara nak tahu dari mana..cerita tentang apa dahulu..err tapi sebelum tuh..boleh ke saya tahu nama saudara?"


"Owh nama saya Ali" jawab pemuda itu ringkas.


"okies Ali, nama saya harith , sekarang nih saya nak tahu yang awak nak tahu dari mana tentng agama kita ni ye?"


"semua..errr...errr....sebab saya takut harith...saya takut Allah tak ampunkan saya" beritahu penuh hiba,,


"Allah.." sesak dada harith...hiba...hiba dengan keadaan ummah sekarang..Adakah ini teguran untuk aku Allah..


"Adakah belum all out lagi aku bekerja?" bisik harith..


Ditahan air matanya.."okies Ali...kita duduk sekejap..saya ceritakan kat awak dulu serba ringkas ya..."


"begini..first skali..awak kena kenal Allah itu..Dia adalah pencipta kita.....(and the stories goes on).."


************************************************************************************************************


Itulah dia saudara..realiti ummah sekarang..kehausan sumber agama....kebuntuan melanda sebab sekarang nih maksiat ada dimana²..toleh kiri..toleh kanan..depan belakang..


semunya attack kita bertubi tubi..sampaikan dah berdarah-darah dengan teruknya ummat kini..


Allahu waliyul 'azim....betullah kata seorang ukhti..


Our ummah is no longer bleeding..but they are hemorrhaging..

The fact that kita tahu perkara ini saudara..terutamanya pada mereka yang dah tahu urgensii berdakwah..urgensi menyampaikan yang haq...urgensi mengajak manusia ke arah kebaikan..ke arah agama Allah yang syumul..ke arah mencari redha Allah...

anda...anda tak boleh afford diri anda untuk berehat..seriously!

anda..termasuk diri saya yang lemah nih...takda masa untuk berlengah..takda masa untuk nak bersuka ria..nak suka ria..suka lah di syurga..

Dan juga kita jangan syok sendiri aje perbaiki diri sampai kita terlupa tanggungjawab kita yang sebenarnya..menyampaikan apa yang kita tahu..

sedangkan..kita tahu kan..Allah menegur orang beriman yang tidak menyampaikan amanahNya :

"Belum sampaikah lagi masanya bagi orang-orang yang beriman, untuk khusyuk hati mereka mematuhi peringatan dan pengajaran Allah serta mematuhi kebenaran (Al-Quran) yang diturunkan (kepada mereka)? Dan janganlah pula mereka menjadi seperti orang-orang yang telah diberikan Kitab sebelum mereka, setelah orang-orang itu melalui masa yang lanjut maka hati mereka menjadi keras, dan banyak di antaranya orang-orang yang fasik - derhaka." (al Hadid : 16)

"(Sifat-sifat Nabi Muhammad itu telahpun diterangkan dalam Kitab Taurat tetapi orang-orang Yahudi tidak juga mempercayainya, maka) bandingan orang-orang (Yahudi) yang ditanggungjawab dan ditugaskan (mengetahui dan melaksanakan hukum) Kitab Taurat, kemudian mereka tidak menyempurnakan tanggungjawab dan tugas itu, samalah seperti keldai yang memikul bendela Kitab-kitab besar (sedang ia tidak mengetahui kandungannya). Buruk sungguh bandingan kaum yang mendustakan ayat-ayat keterangan Allah; dan (ingatlah), Allah tidak memberi hidayah petunjuk kepada kaum yang zalim".    
(al jumuah: 5)


Jadi tak payah berlengah lagi saudara..sudah terang lagi tak payah suluh..

Kita kene keep on going forward..kalau tersungkur, tergolek kejap..usahalah bangun balik..

Bangun jugak² sebab kita nak redha Allah sih..

Kita nak Allah please dengan kita..

Jadi no more excuse yang merepek²...tak beranilah..tak cukup ilmulah.saya tak hebat macam orang lain lah..

Kalu itulah yang para sahabat tunggukan dahulu..alamatnya...

maka takkan pernahlah dakwah nabi tuh akan sampai ke kita pon..betul tak? 

jadi...fikir-fikirkanlah saudara..

Rasulullah s.a.w kerja punyalah teru nak sampaikan..tapi bila passing kat kita..kita boleh goyang kaki baeekk punya dan masih lagi banyak bersoal..Allah..andai ada umar al khattab disini..saya rasa dah lama dah di tempelengnya kita..sampai senget tulang rahang..

Jadi saudara..apalagi yang ditunggu? Tunggu langit runtuh baru nak buat kerjakah kita?Huhu jangan saudara...jangan...

ayuh sekarang nih...orakkan langkah..put your trust in Allah..selagi nafas tak sampai kerongkong lagi..

Kita kejar dan kejar lagi redha Allah tu...

Jalan nih mmg seriously perit...tapi perit akan jadi manis bila kita ada Allah dalam hati..

He knows what you are doing..and for sure..He gonna help going through this journey..

Allahualam..




Kommentare