Wanting..to be a good daughter




sambil mendengakan lagu 'Lafaz yang tersimpan' dendangan UNIC,
aku selak satu persatu album gambar yang mengandungi gambar2 kalian,
tersenyum tawa aku melihatnya..
keletah dan lagak kalian yang sangat comel pada pandangan mataku..
kalian sudah berumur namun lagaknya bagai baru semalam kalian melafazkan akad dan nikah...
owh...rinduu...tak terkata dalam hati ini..
kecil badan kalian..bila diingatkan kembali..
sudah cukup puaskah aku memeluknya?
sudah cukup banyakkah pipi kalian ku cium?
sudah cukup lamakah aku manjakan diri kalian?
soalan demi persoalan ku tanyakan diri ini..
adakah aku anak yang taat?
adakah aku anak yang solehah yang sentiasa buatkan kalian bahagia?
Ya Allah banyak sungguh kelemahan diri ku ini..
Sabar kalian, kasih kalian
membuatkan entah berapa kali empangan mataku bocor,
Sudah berapa kali aku jatuh terduduk di hujung katil mengingatkan dosa2 ku pada kalian...
Sungguh aku banyak kelemahan mak dan ayah..
Aku malu untuk mengatakan diriku anak solehah...
kerana terlampau banyak dosaku pada kalian..
Namun aku tahu..selagi hayatku di kandung badan
aku ku cuba memperbaiki kelemahan ini..
redha kalian pada dirku aku membawa aku ke redha Nya..
Sudah Dia katakan, jangan katakan walaupun 'ah' kepada mereka..
Ya Allah, itulah yang aku turutkan..itu yang aku cuba lakukan sebaik baiknya pada diri mereka..dalam usaha menjadi anak yang solehah.. Bantu aku Ya Allah..Pandu aku Ya Allah..

Abang , Anyah dan Apit...sampaikan salam sayangku pada mereka..
sampaikan rinduku pada mereka..
sampaikan ciuman ku pada mereka..
Jaga hati dan diri mereka selagi mereka masih lagi bernafas..
Ambil peluang untuk meraih piala anak soleh..
yang mana aku tahu kalian sentiasa berusaha melakukannya..
Sungguh usaha kalian membuatkan aku cemburu dan juga kagum serta banga bergelar adik dan kakak kepada kalian...
Jaga mereka..jaga hati mereka..jangan diguris langsung perasaan mereka..
mereka tiada ganti tiada dua..
Mereka itu amanahNya pada kita dan juga pinjamanNya..
Selagi hayat dikandung badan..teruskan usaha ini..selagi mereka bernyawa..teruskan usaha ini..
insyaAllah..jika rezki itu tiba..
akan ku temu dengan kalian lagi..
akan ku peluk cium dan dakap diri kalian..
Sabar wahai hati..Sabar..saatnya pasti akan tiba..

Kommentare