bergerak..jgn duduk diam!!

Kredit to : Majalah jom

Seusai baca khawater quraniyah karanngan bro Amr Khaled...bekenaan surah al kahfi...ada sesuatu yang Amr Khaled sebut mengenai cerita² didalam surah ke 18 nih....keempat-empat cerita punya persamaan  menggambarkan pergerakan yang dinamik dan proaktif.

Ashabul Khafi bergerak, pemilik2 kebun,nabi Musa dan Nabi Khidir, Dzulqarnain. Semuanya bergerak yang mana significantly melambangkan yang kalau kita nak ilmu dan melangsaikan tanggngjawab dakwah  hatta tarbiah juga sentiasa memerlukn pergerakan yang proaktif.

Tetibe saya rasa pening sekejap....waaah jenuh nih nak gerak selalu...mana nak cukup masa niiihhh...
(>.< alasan!)

Tapi setelah fikir beberapa ketika...saya dapat tangkap apa yang bro amr khaled cuba makdsudkan dengan pergerakan yang proaktif...

Kita sebagai para daie perlu proaktif dalam segala hal : fizikalnya..rohnya..akalnya..pemikirannya...hatinya...

Barulah kita akan ada pakej menjadi daie yang mantop! Jangan salah anggap atau bataskan definisi pergerakan...ramai rasa kalau bergerak tuh yang fizikal aje : berjalan, ketuk dari rumah kerumah, ajakmakan, tengok movie sama²......eish²salah nih...kalau ini ajelah definisi pergerakan...tak tidurlah para sahabat²..sebab diorang nih memang daie totok yang sejati dalam nak samaikan  dakwah, tarbiah dan ilmu..jadi kena selalu bergeraklah gamaknya!

Jadi kena perbetulkan sikit ye mind set kat situ...bukan gerak fizikal aje yang saya masudkan :) tau!

Sebenarnya ....lama dah saya berfikir bgaimana Rasululah SAW, Abu Bakar r.a , Umar Al-Khattab r.a dan para sahabat² sentiasa nampak proaktif?...apa pergerakan sebenar yang mereka lakukan.....selain apa yang kita nampak, baca atau dilusstrssikan di dalam cerita² macam Omar the series atau The Messenger..

Berfikir punya fikir...akhirnya saya temui jawapannnya....Sebenarnya mereka 'paksa' dan didik semua yang ada pada diri mereka hanya untuk Allah...inside out...tak tertinggal satu pon..sebab itu perbuatan percakapan, pergerakan fzikal mereka nampak sangat proaktif...nampak tak berhenti pergerakan tuh..hatta waktu diorang tengah tidur sekalipun...sebab jiwa dan roh  mereka itulah yang sebenarnya proaktif. Jiwa dan hati mereka sentiasa bergerak kerana Allah SWT. Risalah yang mulia, tak terlepas dr hati, jiwa dan otak mereka...dan mereka manfaaatkan pergerakan tu sebaiknya.....sampai ia menjadi sgt proaktif dan terserlah dalam ibadah, tingkah laku dan hatta pemikiran mereka.

Jadinya wahai para daie sekalian, kalau kita sekadar hebat menyeru manusia kesana sini, tapi qiam, munajat kita lupa. Hati masih mandom dengan penyakit hati..bagaimana? Susah untuk jiwa dan roh kita untuk menjadi sangat proaktif seperti mereka...Kita akan dibayangi dengan lemah semangat tatkala keletihan dan akan terburu bila punya semangat..dan bermaca macam energynegatif yang akan merencatkan pergerakan kita yang sepatutnya proaktif itu..

Jangan  begitu..sayang wahai daie..sekalian...jangan begitu..kerana umat ini akan kerugian..
Dan tak takutkah kitapada pertanyaan Allah di hari kemudian?

Jadi moh betulkan mindset..jadi lebih proaktif..proaktif pada roh dan jiwa terutamanya kerana ia akan menjadi essence pada kita untuk lebih proaktif pada fizikal..proaktif  dalam ibadah..proaktif dalam segala hal...

Islam pernah gah..kerana umat ketika itu..faham dan menjiwainya melalui roh dan jiwa..

Apakah kita tak mahu jadi begitu juga?

allahualam


Kommentare