Satu perasa yg tiada dalam cinta

Orang-orang yang mencintai demi keagunganKU, 
akan diberikan padanya mimbar brcahaya yang dicemburui para nabi dan syuhada.
Riwayat At tarmidzi (antaranya).


Di cemburui para nabi dan syuhada? Awesome nih! haha..sememangnya ini yang nak saya bercerita basically sebagi pembuka cerita untuk malam ini...Anda tahu ape? Yep², tepat sekali...tentng CINTA..

Ini bukan cinta biasa² yg kasi taman bunga tak pasal² tumbuh dalam jiwa ada walaupun anda adalah lelaki termacho dekat nusantara nih...bukan² yang itu... ini lain sikit...reverse sikit....Ini yang saya panggil Cinta luar biasa..atau cinta yang terlebih normal..lah kot kan..

Bukan apa...saban hari...saya tgk manusia semakin memaruk dengan cinta...tak kisah cinta apa sekalipun..pada mak, ayah, kamben,kucing, politik (errrr...)..hatta dakwah dan tarbiyyah sekalipun...kita bagaikan hilang sesuatu...(esp.pada diri sendiri lah kot : ini sesi muhasabah yang akan menembak diri sendiri berdas das..sampai rasa nak mati)...hilang sesuatu yang sepatutnya menjadikan CINTA awesome dan perfecto..(owh by the way..saya bukan nak bicara tentang apa cinta itu..tapi lebih kepada apa yang dah jadi dengan cinta itu?)

Essence of Siddiq (sifat benar) itu. Ia bagaikan hilang. Lenyap. Sebab apa? Sebab senang benar ia mudah tenggelam dan timbul dalam diri kita..kejap ade...kejap takde...Ya benar...kita takan mudah siddiq dalam setiap perkara..sebab banyak perkara yang perlukan mujahadah yang tinggi untuk menjadikan ianya siddiq. Tapi sayang..apa yang saya nampak pada saya dan diri anda(mungkin)..kita tak betul² siddiq dalam bercinta, especially dengan ALLAH.

Kenapa? Kerna kita katakan cinta..tapi jarang janji yang kita kota sudah tertunai.....Dahlah tak tertunai..istiqamahnya pulak..huhu..tok sah lah nk kata..

Ada yang akan kata..lek leklah bro..iman kn ada turun naiknya...Hey! korang pandang tak kiri kanan bila bercakap? Relax? Mana mungkin kita boleh relax sedangkan ini cinta kerana Allah...tentang Allah....pencipta kita.. pemilik kita..by logicnya .kalau benar² kita kenal Allah..kalau benar kita CINTA Dia...turunnya pon iman..takkan hilang siddiqnya kita tuh..malah kita akan bertambah siddiq lagi sepatutnya selepas itu...

*Empangan pecah*

Jadi..saya nak tanya satu soalan..anda tahu bagaimana orang yang siddiq tuh actually , sebelum anda boleh claim anda kena relax kalau takda sifat nih dalm nak bercinta padaNya? Meh nih saya cerita..Yang siddiq itu adalah bila mereka itu mengatakan sesuatu yang benar mereka akan kotakn melalui niat yang bersih dan penuh keikhlasan yang mana akan buahkn satu tekad dan azam. Azam dan tekad itu mereka akan turuti hingga menghasilkan amalan yang menggerakkan badan secara penuh istiqamah dan ketelusan..tanpa hilang sikit pon mujahadahnya..Barulah anda boleh claim : AKU SIDDIQ DALAM BERCINTA DENGANNYA....

Kalau tidak, sila ambillah tisu..bukaklah Al Quran dan tadahlah tangan untuk mohon keampunan dan diberikan petunjuk olehNya..

allahualam.

Kommentare