Kebanggaan hati kita

  Sekali imbas,  cuba kita perhatikan apa perkara yang kita sering banggakan terhadap diri kita.
Kebanyakkan orang akan ada imbasan kebanggaan kepada harta , kecantikkan dan kemewahan. Perasan bangga merupakan suatu kepuasan untuk diri kita ketika kita memiliki sesuatu yang kita inginkan di hati.

  Teringat apa melihat documentary berkenaan pembuatan kapal terbang terbit kebanggaan pada hati anak sulung saya tentang betapa hebatnya seorang engineer kapal terbang. Mampu mengecat, menyelaraskan, mengelola kapasiti kapal terbang. Akan tetapi bila ditanya tentang siapa lagi yang dibanggakannya, dijawab pula ummi dan abati. Akan tetapi anak sulung saya ada juga menyebut, tapi Allah lagi hebat sebab boleh buat langit!

  Betul. Allah lagi maha hebat, sebab dia ada pencipta seluruh alam dan itu yang kita patut diinstillkan dalam diri dan jiwa kita. Bukankah Allah yang memberi rezki, memberikan ilaham, memberikan sebanyak² ruang untuk hidayah dan banyak lagi?
 
   Bak kata Nouman Ali Khan, kita perlu merasa bangga dengan diri kita yang merupakan hamba kepada Tuhan seluruh alam. Mana tidak bangganya, Allah meletakkan status yang tinggi untuk hamba yang mencari redhaNya. Malahan, jika ada salah silap kita , jika kita memohon ampun, maka akan dihilangkan segala dosa dan diberi pula keampunan. MasyaAllah.

Maka saya nak mengajak kita semua untuk sentiasa revise kebanggan yang ada pada diri kita. Kerana jika kita tersilap bangga, mungkin akan binasa , atau jika ada masa mungkin kita boleh bertaubat dan melakukan revision tentang kebanggan yang kita letak dalam hati kita.
Allahualam.

Kommentare